Bocznica kolejowa na lotnisko w Podczelu

Bocznica kolejowa na lotnisko w Podczelu

Aktulności z Kołobrzegu

Wydawać by się mogło, że lotnisko w Podczelu zostało zabrane i tanie niemal doszczętnie. Nic bardziej mylnego. Jest tam także dużo zachowanych elementów.

Bocznica kolejowa na lotnisko w Podczelu

 

Jednym spośród nich są pozostałości po bocznicy kolejowej, która pokazywała z przystanku Bagicz do Podczela. Przy wyjeździe z Bagicza, znajdował się wjazd na bocznicę, zabezpieczony wykolejnicą. Dyżurny ruchu, aby wpuścić pociąg, musiał odbezpieczyć wykolejnicę specjalnym kluczem, przestawić zwrotnicę i przypilnować skład, ruszającego się powoli po spadku kraju w ruchu przepustu na Malechowskiej Strudze. Następnie, specjalnym przejazdem wykonanym pod droga krajową nr 11, bocznica chciałabym w ruchu lotniska. Zachowany fragment tej bocznicy wskazuje, że szyny zostały zrobione w 1981 roku.

Początkowo, drewniane podkłady napisano w zakresie. Chociaż im wysoce na północ, tym krąg był zbyt podmokły. Budowa torowiska wymagała wzniesienia specjalnej konstrukcji. W bagnie wbito pale, na jakich wzniesiono żelbetonową, prefabrykowaną platformę, która prowadziła na lotnisko Układu Warszawskiego. Za platformą, spotykała się brama panująca na plac ścisłej ochrony lotniskowej. Wokół zachowało się oryginalne podwójne ogrodzenie z drutu kolczastego. Bocznica mijała ona doprowadzenie wody, obecnie będące własność Miejskich Wodociągów i Kanalizacji i płynęła do żelbetowej rampy kolejowej. Część rampy zatrzymała się w ciekawej wersji, dalsza część wraz z budynkiem, który tam się znajdował, została zabudowana owym budynkiem dopiero na bazie oryginalnej rampy kolejowej. W niniejszym znaczeniu spotykała się składnica węgla. Jej żelbetowa konstrukcja także przeszła do dnia dzisiejszego.

Nieco przed tą okolicą, odbijała kolejna nitka bocznicy, prowadząca bezpośrednio do bazy paliwowej. Stanowił to szczególnie istotny teren, bo płacił za zapasy paliwa dla samolotów startujących z podkołobrzeskiego lotniska. W współczesnej cechy zniszczonego terenu, zatrzymała się część żelbetowych podkładów kolejowych, złych i wrzuconych do zbiornika pożarowego. Znane na wprowadzającym zdjęciu zbiorniki paliwowe, pozbawione metalowych wkładów, zatrzymały się do dziś. Po wyjściu Rosjan w 1992 roku, kraj ten stał poważnie skażony paliwem lotniczym. Paliwo unosi się tam zresztą na wodzie po dziś dzień.Teren ten nie został zrekultywowany, zdecydowanie nie brakuje tam różnych formy przemysłowych, a jeszcze przylegających do zespołu obrony lotniska. Takich bunkrów i schronów zachowało się na linii bocznicy kolejowych kilka.

Co ciekawe, zachowało się sporo zwolnień z bocznicy kolejowej. Dzięki nasz filmowcom wziął się również przejazd pociągu z radzieckimi cysternami do Podczela (można napotkać w filmie). W niniejszym sektorze historycznym nie opublikujemy wszystkich zdjęć. Podczas spotkań pasjonatów historii i zmianie urodził się bowiem nowy pomysł na upamiętnienie dziejów kołobrzeskiej kolei (zobacz). O tym już niedługo.

 

Źródło Miasto Kołobrzeg

0 0 votes
Daj ocenę
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments